Kommer medvetna och intelligenta robotar att ta över världen? I Forskning och Framsteg nummer 8 kommenterar jag och Olle Häggström en tidigare artikel i tidskriften om artificiell intelligens. Olle har vidareutvecklat sina tankar på sin blogg och jag tar chansen att spinna vidare på mitt blogginlägg Dum, dummare, robot. Läs det för att hänga med i svängarna!
Till skillnad från Olle ställer jag upp på John Searles argument kring det kinesiska rummet. Jag menar helt enkelt att det finns fundamentala svårigheter när vi försöker förstå existensen av vårt subjektiva medvetande. Nuvarande vetenskap kan inte avgöra vilka system som har en subjektiv medvetenhet och kan därför heller inte skilja mellan en medveten varelse och en simulerande zombie. Detta är en avgörande brist vilken manar till försiktighet.
Jag och Olle har olika uppfattningar om detta. Innebär dessa olika utgångspunkter någon skillnad vad gäller oron för framtiden? Inte nödvändigtvis menar Olle och jag håller med. Trots, och i linje med, min (och Searles) argumentation kan det ju i princip vara möjligt att bygga farliga datorer alldeles oavsett om de är medvetna eller ej. Som Olle påpekar blir ju diskussionen om deras medvetenhet tämligen akademisk om de tar över jorden och förintar oss allihop.
Trots detta tenderar de olika utgångspunkterna att leda till olika fokus vad gäller framtida faror.
Dels menar jag att biologiska varelser är enormt mycket mer komplicerade än de maskiner som vi i praktiken kan konstruera och sätta ihop. När vi beskriver biologiska organismer använder vi vilseledande metaforer som antyder pedagogiskt konstruerade maskiner vilka inte på något sätt fångar kraften i miljarder år av evolution. Konsekvensen blir att vi på ett fundamentalt sätt underskattar svårigheterna – detta oavsett vad vi har för uppfattning om medvetandets roll.
Jag menar dessutom att medvetandet är en del av en fysikalisk verklighet som genom evolutionen frambringats hos varelser som människan, och rimligtvis i olika omfattning hos många andra djur, därför att det har ett överlevnadsvärde. Min misstanke är att det därför mycket väl kan finns en skillnad mellan en zombie och en medveten varelse. Detta trots att vi i nuläget inte förstår hur det fungerar.
(Poängen med zombieargumentet är att nuvarande vetenskap inte kan skilja mellan en zombie och en medveten varelse — trots vår egen subjektiva medvetna upplevelse. Däremot utesluter inte argumentet att det i realiteten faktiskt finns skillnader.)
Man kan förstås inte utesluta att man i en framtid faktiskt avslöjar den fysikaliska grunden för medvetenhet, hur den uppkommer, vilken funktion den har etc. Om detta skulle vara något som går att utnyttja teknologiskt, utan att förlita sig på eoner av evolution, kan läget bli ett annat. Men än så länge är detta ren science fiction och inte en del av det vi diskuterar.
Min slutsats blir att de datorer eller robotar som vi konstruerar inom en överblickbar framtid inte kommer ha några större likheter med medvetna hjärnor. Metaforer som går ut på att de är ”medvetna” och agerar med ”avsikt” i någon mänsklig mening riskerar därför att vara direkt missvisande när man skall undvika eller hantera eventuella farliga situationer.
Men inget av detta gör att jag ser framtiden an med någon större tillförsikt än till exempel Olle. Min enkla poäng är att det inte krävs maskiner (eller människor) som i någon bemärkelse är ”smarta” eller ”onda” för att förgöra världen. Lite gammaldags dumhet räcker gott.
Tillägg: Läs fortsättningen i Demokritos fattar galoppen.